Flagg Tromsø 2015-2020

01.03.2015 - 31.01.2020

Flagg Tromsø er et pågående utendørs flagg prosjekt kuratert av Randi Grov Berger.

Mondo Books

16.06.2015 - 31.12.2019

Mondo Books is an independent, artist-run bookshop that focuses on art publications, fanzines, and printed matter, mainly from young and newly established artists from North

MONDO WALL: SACEREDSCAPE av Robel Temesgen

06.10.2017 - 22.09.2019

Som en del av MONDO BOOKS hos TKF inviteres annenhvert år en kunstner til å lage et nytt veggdekkende verk. Vi er glade for å kunne vise Robel Temesgen i perioden 2017–2019.

Festivalutstillingen 2019: New Mineral Collective

18.01.2019 - 28.04.2019

Festivalutstillingen 2019:
New Mineral Collective
Tanya Busse and Emilija Škarnulytė
Erotics of Counter-Prospecting

Erotics of Counter-Prospecting er et samarbeid med Sámi Dáiddaguovddáš (SDG) i Karasjok, hvor den vises i perioden 14.11.2019–4.1.2020.

AFI 2018

15.03.2019 - 28.04.2019

Tromsø Kunstforening er glade over å kunne invitere til den tiende utgaven av Artists' Film International (AFI). AFI er et samarbeidsprosjekt med fokus på film, video og animasjon fra verden rundt. Siden Whitechapel Gallery etablerte samarbeidet, inkluderer AFI nå 18 institusjoner fra hele verden. Programmet for 2018 viser ferske videoverk som presenteres ved hvert visningssted.

AKTUELT

Sakspapirer - Årsmøte 2019

Velkommen til Årsmøte i Tromsø kunstforening.
Dato: 23. april, kl. 1800–2000
. Sakspapirer er nå tilgjengelige.

Stipender og priser til kunstnere tilknyttet TKF

Flere kunstnere som har stillt ut hos TKF har mottat stipender og vunnet priser i uken som gikk. Av disse vises for tiden arbeider av Tanya Busse, Emilija Skarnulyte og Ørjan Amundsen hos TKF.

vil du bli medlem i Tromsø kunstforening?

KLIKK HER FOR Å MELDE DEG INN I TKF

Årsmøte 2019

Velkommen til Årsmøte i Tromsø kunstforening.
Dato: 23. april, kl. 1800–2000
. Sakspapirer legges ut her senest 6. april.

Forlenget utstillingsperiode for New Mineral Collective

New Mineral Collective (Tanya Busse og Emilija Škarnulyte) Erotics of Counter-Prospecting blir forlenget til etter Årsmøtet 2019 og vises tom 28. april.

Kystens dag hos kunstforeninga

Lørdag 17. november 11–16. Foredrag, musikk og fisk.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, pga. begrenset plass anbefales tidlig oppmøte.
Bruk gjerne facebook for å melde interesse:

Balkong Tromsø: slipp av kunstnerlisten

Bli med på slipp av kunstnerlisten, hos Storgata Camping, fredag 16. november kl. 1800.

Ønsker du å være vert for Balkong?

Utstillingsoversikt for Samarbeid 1993–2018

Her kan du laste ned PDF-versjonen av utstillingsoversikten for Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm Samarbeid 1993–2018.

Vi ror til Tromsø

Motta nyhetsbrev fra oss

Første rapport om Kunsthaller

Telemarksforsking har på oppdrag av Kunsthallene i Norge utarbeidet en rapport som presenterer kunsthallene og deres plass i det norske kunstfeltet.

Kunsthallene i Norge - Pressemelding om statsbudsjettet

KUNST FOR ALLE? KULTURDEPARTEMENTET NEDPRIORITERER DET FRIE FELTET

Kunstner på gjesteopphold: Jaanus Samma

Tallinn based artist Jaanus Samma (b. 1982) is currently visiting Tromsø Kunstforening as part of the Nordic-Baltic A-i-R artist in residency program.

NYHETSBREV

Hvis du ønsker å motta regelmessige nyhetsbrev kan du gjøre noe med det her:

Følg installeringen av Objet Perdu

Hvis du følger TKF (@tromsokunstforening) https://www.instagram.com/tromsokunstforening/ på instagram kan du se hvordan utstillingen tar form

Kunstnersamtale søndag 11. juni kl. 1300

Bli bedre kjent med verkene og kunstnerne som deltar på utstillingen On Adaptation. Varighet ca. en time. Flere av samtalene er på engelsk.

Åpning av utstilling fredag 9. juni kl 1900

Alle er <3-lig velkommen til åpningen av årets avgangsutstilling for Kunstakademiet MA-studenter. Utstillingen har fått tittelen «On Adaptation».

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.