Om ytringsfriheten

Vi i Tromsø Kunstforening ønsker å uttrykke vår medfølelse for de som har mistet sine kjære, familiemedlemmer, slektninger, venner, bekjente, arbeidskollegaer i angrepet mot redaksjonen til magasinet Charlie Hebdo i Paris i går.

Ytringsfriheten er grunnleggende for alle frie kunstneriske uttrykk. Den offentlige meningsutvesklingen bør kunne utøves uten sensur, det være seg selvsensur eller annen type sensur. Tromsø Kunstforening har tradisjon for å betrakte seg selv som en arena for ytringsfriheten. Et sted for prosjekter som ikke ville være mulig å gjennomføre i andre fora, feks. vise bilder som ville være vanskelig å få på trykk i aviser.

I så henseende viste vi i år 2000 utstillingen 'Andres Serrano - Body and Soul'. En utstilling som blant annet innebefattet hans mye omdiskuterte verk 'Piss Christ' fra 1987. Fotografiet viser et lite krusifiks nedsenket i kunstnerens egen urin og blod. Verket har siden det ble stilt ut første gangen vært sterkt omdiskutert. Noe som har hatt store konsekvenser for Serrano, som blant annet har mistet statlig arbeidsstipend i USA, mottatt trusler mot sitt eget liv, for å nevne noen.

Avisen Dagbladet.no melder i dag, torsdag 8. januar, at det amerikanske nyhetsbyrået Associated Press har valgt å fjerne bilder som kan provosere religøse troende fra sine offentlige arkiver, deriblandt 'Piss Christ'.

En ikonoklastisk handling som for oss bekrefter at kunstnere og kunstinstitusjoner må forbli uhindret i deres arbeide for fri ytring gjennom bilder, skulpturer, installasjoner, performancer etc.

Leif Magne Tangen, intendant
Hanne Gudrun Gulljord, kurator
Tromsø Kunstforening.

AKTUELT

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her