Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

---

Styret i Tromsø kunstforening har mottatt flere henvendelser og lest flere uttalelser og antagelser i forbindelse med en personalsak mellom styret og vår intendant. Styret har hele veien vært veldig klar på at personalsaker skal og må håndteres internt og med all nødvendig konfidensialitet. Dette følger også av den lojalitetsplikten begge parter har i slike saker. Dette betyr videre at alle utenforstående som de siste to ukene har ytret seg om denne saken, har gjort det helt uten kunnskap om hva denne personalsaken faktisk dreier seg om.

Vi kommer heller ikke nå til å gi noen kommentarer til den pågående personsalsaken. Det vi ønsker å kommentere er de bekymringer vi har registrert for styrets (in)kompetanse og for at personalsaken har med kunstneriske strategier å gjøre. Styret er sammensatt av folk med høy kompetanse på flere områder: Økonomi, kunst, prosjektarbeid og formidling. Styret er valgt av Kunstforeningens høyeste organ; generalforsamlingen. Det finnes ingen interesseorganisasjoner eller politiske interesser med representasjon i styret.

Styrets rolle i en kunstforening er ikke å inngå i daglig drift eller utstillingsprogram. Vår oppgave er å ansette intendant og vi er ansvarlig for langsiktige strategier og foreningens økonomi. Fordi våre motiver trekkes i tvil, vil vi understreke at styret står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Styret har aldri overprøvd en intendants kunstfaglige valg og vurderinger og ønsker heller ikke å gjøre det i framtida. Det finnes ingen planer om å endre Kunstforeningens profil eller strategier. Vi vil også gjerne forsikre om at styret deler den bekymringen som er kommet til uttrykk når det gjelder tendenser til kommersialisering av kunstlivet og knebling av fritenkende kuratorer. Dette er en tendens også vi frykter og ser som uønsket.

De fleste kunstnerne i vårt program fortsetter samarbeidet med Tromsø Kunstforening. At noen kunstnere velger å trekke seg fra videre samarbeid med oss, kan vi forstå dersom samarbeidet baserte seg på en bestemt relasjon mellom kunstner og kurator. Konsekvensen av at noen trekker seg er selvsagt at vi må omprogrammere. Dette arbeidet gjøres av kunstfaglig kompetent personale, ikke av styret. At nødvendig omprogrammering oppfattes som en form for ”utbyttbarhet” registrerer vi. Et slikt syn på kunstnere deles ikke av styret og det har vi heller aldri gitt uttrykk for. Vi ønsker et høyt faglig nivå på vårt utstillingsprogram. Å være det mest interessante visningssted for samtidskunst i Nord-Norge, har vært en av foreningens visjoner. Den visjonen har vi med oss videre.

Stein Windfeldt
Nora Kiil
Ingrid Bruun
Hanna Horsberg Hansen
Kåre Grundvåg

AKTUELT

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her