Anu Vahtra

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Leif Magne Tangen, Intendant i TKF, sier følgende om Anu Vahtra.
På studietur til Tallinn våren 2016, invitert av Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus/ Center for Contemporary Arts, Estonia og OCA Tromsø Office, ble jeg kjent med en liten men veldig sterk kunstscene, ikke ulik Tromsøs scene. En av kunstnerne hvis studio jeg besøkte var Anu Vahtra. Hun er en ung kunstner som fokuserer på romfølelse og inngrep i eksisterende arkitektur, gjerne med såkalt site-sensitive kunstverk. Dette er et inntrykk som blir forsterket av hennes første monografi, Untitled, utgitt på det kunstnerdrevne forlaget Lugemik i 2015. Untitled, som var en av de fineste kunstpublikasjonene jeg leste i 2016, bar preg av interessen for boken som et "rom", og dermed leker den med de standariserte forventningene til en kunstnermonografi. Det er ikke didaktiske presentasjoner av enkeltverk, og i stede for tekster av kuratorer eller kritiker (som ofte kan oppfattes som svakebidrag i bøker som har et sterkt konseptuelt rammeverk) er det visuelle "essays" av designerne Na Kim, Jens Schildt & Matthias Kreuzer (Our Polite Society) og Mikk Heinsoo & Kaarel Nõmmik (Stuudio Stuudio). Selv om Anu Vahtras opphold i Tromsø er kort, håper jeg at det kan føre med seg mer samarbeid mellom kunstnere og kunstinstitusjoner i Tromsø og Tallinn i fremtiden.
-
Anu Vahtra (1982) is an artist from Estonia who is renowned for her artistic approach to site-specific space-oriented problematics and for the diligent methods of articulating them. Her installations, which often include the medium of photography, capture the surrounding space into itself, making the site become both the subject and the physical form of the artwork. She is also one of the founders of Lugemik Publishing and Bookshop in Tallinn, has taught in Estonian Academy of Arts, and participated in several collaborations across fields. Currently lives and works in Tallinn, Estonia. www.anuvahtra.com

AKTUELT

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her