Kunsthallene i Norge - Pressemelding om statsbudsjettet

KUNST FOR ALLE? KULTURDEPARTEMENTET NEDPRIORITERER DET FRIE FELTET

Kunsthallene i Norge ser på det frie felt som en betydelig ressurs for å kunne opprettholde et mangfoldig og uavhengig kulturliv. Kulturrådet har også lagt ned et omfattende arbeid i å styrke dette i hele landet, etter mange års etterslep. Med årets budsjett gir regjeringen signaler om at dette ikke er et arbeid de ønsker å satse på. Dette til tross for at det står i erklæringen fra Solberg-regjeringen at dette feltet skal prioriteres.
De delene av statsbudsjettet som handler om kunstnerøkonomi og drift av virksomheter som er overført til Norsk kulturfond, virker i årets budsjett å være glemt. Kulturfondet står på dagens 2016-nivå og dette betyr i praksis at det visuelle feltet ikke får mulighet til å utvikle seg.

Siden fondsmidlene i stor grad er bundet opp i driftsstøtte, signaliserer Kulturrådet at en mangel på økning vil kunne gå ut over prosjektmidlene. Det betyr at Kulturrådet i praksis ikke har mulighet til å gi prisjustering til virksomheter som våre, som mottar driftsstøtte. For kunsthallenes del kan dette i verste fall bety at Kulturrådet vil måtte kutte i tilskudd til våre medlemmer for å kunne dele ut midler til mindre prosjekter. Det vil igjen kunne føre til kutt i både drift- og utstillingskostnader, siden deler av våre tilskudd allerede er bundet til å følge Statens Utstillingsvederlagsavtale og betale kunstnerne utstillingshonorar. Dette vil videre påvirke aktivitetsnivået og dermed kunstnerøkonomien negativt. Dette er synd med tanke på gjennombruddet kunsthallene hadde i fjor da 5 kunsthaller kom inn på post 55 med 1,2 millioner i driftsstøtte hver (Kunsthall Grenland fikk 800 000). Vi hadde håpet at dette var begynnelsen på en god utvikling, både med tanke på å styrke kunstnernes arbeidsvilkår, et godt formidlingstilbud til publikum og ikke minst en styrking av våre egne institusjoner – som fortsatt er sterkt underbemannede.

Kunsthallene i Norge ser imidlertid positivt på anerkjennelsen av internasjonal kunstsatsing, ved å øke støtten til OCA og Norwegian Arts Abroad.

Kunsthallene i Norge ser veldig positivt på økningen til deler av kunstfeltet, men synes det er problematisk at Kulturdepartementet forskjellsbehandler gjennom prisjustering som et minimum for de kunstinstitusjonene som får driftsstøtte direkte av Kulturdepartementet mens de som mottar driftsstøtte fra gjennom Post 55.

Vi ser også positivt på satsningen på kreativ næring i Innovasjon Norge. Både kompetanseprogram, bedriftsnettverk og eksportprogram er gode tiltak som det visuelle kunstfeltet kan dra nytte av. Vi ser også positivt på opprettelsen av et kontor utenfor Oslo for kreativ næring. Det kan være et bra tiltak for å heve kompetansen i regionen det blir lagt til, og det vil kunne stimulere til nye satsinger for verdiskapingspotensialet i kunst og kreativ næring, og i beste fall skape nye arbeidsplasser.Kunsthallene i Norge setter nå vår lit til støttepartiene og håper at de ser betydningen av det frie felt i norsk kunstliv.

KUNSTHALLENE I NORGES NETTSIDE

AKTUELT

Første rapport om Kunsthaller

Telemarksforsking har på oppdrag av Kunsthallene i Norge utarbeidet en rapport som presenterer kunsthallene og deres plass i det norske kunstfeltet.

Kunsthallene i Norge - Pressemelding om statsbudsjettet

KUNST FOR ALLE? KULTURDEPARTEMENTET NEDPRIORITERER DET FRIE FELTET

Kunstner på gjesteopphold: Jaanus Samma

Tallinn based artist Jaanus Samma (b. 1982) is currently visiting Tromsø Kunstforening as part of the Nordic-Baltic A-i-R artist in residency program.

NYHETSBREV

Hvis du ønsker å motta regelmessige nyhetsbrev kan du gjøre noe med det her:

Følg installeringen av Objet Perdu

Hvis du følger TKF (@tromsokunstforening) https://www.instagram.com/tromsokunstforening/ på instagram kan du se hvordan utstillingen tar form

Kunstnersamtale søndag 11. juni kl. 1300

Bli bedre kjent med verkene og kunstnerne som deltar på utstillingen On Adaptation. Varighet ca. en time. Flere av samtalene er på engelsk.

Åpning av utstilling fredag 9. juni kl 1900

Alle er <3-lig velkommen til åpningen av årets avgangsutstilling for Kunstakademiet MA-studenter. Utstillingen har fått tittelen «On Adaptation».

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her