SEMINAR OM KOMPLEKSITET, ANNERLEDESHET OG FORANDRING

Lørdag 1. februar kl. 1500–1900.
Av 70°N arkitektur og Tromsø kunstforening i samarbeid med Nord-Norges arkitektforening (NAF)

OM PLANLEGGING, KUNSTNERISK TILNÆRMING OG ALTERNATIVE UNDERSØKELSESMETODER

NB!
Gratis for alle, men begrenset med plasser, derfor ber vi om påmelding ved å klikke her
NB!

Om seminaret:

Kunstnere, arkitekter og teoretikere, fra akademia og praksis, vil innlede og samtale om viktige tema for å utvikle samfunn i natur- og bylandskaper under stort lokalt og globalt press.

Landskapet inneholder viktig informasjon om vår felles historie, økologi og sosiale atferd, og seminaret vil drøfte hvordan vi kan forstå og operasjonalisere kunnskap og teori til gyldige forslag, planer og prosjekter for fremtiden.

Bakgrunn for seminaret er den nylige lansering av boka; Layered Landscapes Lofoten – understanding of complexity, otherness and change – som med utgangspunkt i et masterkurs for arkitektstudenter ved Bergen arkitektskole, lanserer kunstneriske metoder og divergerende landskapsanalyser som alternativ tilnærming til planlegging i en stadig mer kompleks virkelighet.

Med seminarets tema kompleksitet / annerledeshet / forandring ønsker vi å adressere dagens mest presserende spørsmål om å leve sammen i landskaper som har nådd sin tålegrense, men som like fullt betraktes som en åpen ressurs.

Landskap som konsept inkluderer da også byen. Byen som arena for menneskers liv og utfoldelse blir stadig viktigere når en eksponentielt økende del av verdens befolkning lever urbant. Dette er en realitet som også sterkt berører sosiale og mellommenneskelige relasjoner, slik som at det også i vestlige land blir stadig større forskjell mellom rike og fattige mennesker, og at spørsmål om eiendomsrett og kommersialisering settes opp i mot den allmenne retten til bruk av byer og landskap.

I lys av vanskelige globale utfordringer – både knyttet til klima og miljø, og endringer i sosiale strukturer og migrasjon, forutsetter derfor enhver planprosess utvidet kunnskap om dypstrukturer i landskapet, og tilsvarende bruk av eksperimentelle og alternative metoder for å finne og anvende denne kunnskapen. Det er en intensjon å dreie samtalen mot aktuelle beslutninger og prosesser som styrer dagens urbane utvikling av Tromsø.

Innledere og moderatorer:
Anniken Førde, førsteamanuensis i samfunnsplanlegging og kulturforståing, UiT
Tanya Busse, kunstner
Kjerstin Uhre, arkitekt og stipendiat, UiT / AHO
Thomas Juel Clemmensen, professor i landskapsarkitektur, UiT
Kristin Tårnes, kunstner
Arild Eriksen, arkitekt, Fragment
Astrid Fadnes, arkitekt og journalist
Leif Magne Tangen, kurator, skribent og intendant Tromsø kunstforening
Magdalena Haggärde, arkitekt, 70°N arkitektur
Gisle Løkken, arkitekt, 70°N arkitektur

Boken Layered Landscapes Lofoten – understanding of complexity, otherness and change vil finnes til salgs til lanseringspris!

VI FORTSETTER DISKUSJONEN SAMMEN MED MINGEL OG ENKLERE SERVERING!

AKTUELT

Kunstnersamtale med festivalkunstner Anouk De Clercq + boklansering av "Where is Cinema?"

8. februar kl. 15–16 ønsker vi å invitere vårt publikum til et todelt arrangement med årets festivalutstiller Anouk De Clercq; en samtale om hennes kunstnerskap + bokslipp av hennes nye bok «Where is cinema?»

SEMINAR OM KOMPLEKSITET, ANNERLEDESHET OG FORANDRING

Lørdag 1. februar kl. 1500–1900.

Årets første folkekjøkken

Torsdag 30. januar kl. 1700–2000.

Ekstraordinært årsmøte onsdag 15. januar kl. 1700

Velkommen til ekstraordinært årsmøte i Tromsø kunstforening.
Dato: onsdag 15. januar, kl. 1700–1800.
Sakspapirer blir tilgjengelige onsdag 8. januar.

Finissage og artist talk avlyst grunnet flystreik

VI må dessverre avlyse to arrangementer:
28. april: finissage for utstillingen Erotics of Counter-Prospecting

30. april: artists talk med Anouk De Clercq.
Vi beklager dette.

Kritikk av utstillingen Erotics of Counter-Prospecting

«The works open a space for a sensual connection with nature. As I move through the gallery, Susan Sontag’s famous words in Against Interpretation (1964) keep coming back to me: “In place of a hermeneutics we need an erotics of art.”»

I dag (tirsdag 23. april): omvisning og årsmøte

Omvisning kl. 1600 - med kurator Leif Magne Tangen
Årsmøte kl. 1800
Alle <3-lig vekommen

Sakspapirer - Årsmøte 2019

Velkommen til Årsmøte i Tromsø kunstforening.
Dato: 23. april, kl. 1800–2000
. Sakspapirer er nå tilgjengelige.

Stipender og priser til kunstnere tilknyttet TKF

Flere kunstnere som har stillt ut hos TKF har mottat stipender og vunnet priser i uken som gikk. Av disse vises for tiden arbeider av Tanya Busse, Emilija Skarnulyte og Ørjan Amundsen hos TKF.

vil du bli medlem i Tromsø kunstforening?

KLIKK HER FOR Å MELDE DEG INN I TKF

Forlenget utstillingsperiode for New Mineral Collective

New Mineral Collective (Tanya Busse og Emilija Škarnulyte) Erotics of Counter-Prospecting blir forlenget til etter Årsmøtet 2019 og vises tom 28. april.

Kystens dag hos kunstforeninga

Lørdag 17. november 11–16. Foredrag, musikk og fisk.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, pga. begrenset plass anbefales tidlig oppmøte.
Bruk gjerne facebook for å melde interesse:

Balkong Tromsø: slipp av kunstnerlisten

Bli med på slipp av kunstnerlisten, hos Storgata Camping, fredag 16. november kl. 1800.

Ønsker du å være vert for Balkong?

Utstillingsoversikt for Samarbeid 1993–2018

Her kan du laste ned PDF-versjonen av utstillingsoversikten for Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm Samarbeid 1993–2018.

Vi ror til Tromsø

Motta nyhetsbrev fra oss

Første rapport om Kunsthaller

Telemarksforsking har på oppdrag av Kunsthallene i Norge utarbeidet en rapport som presenterer kunsthallene og deres plass i det norske kunstfeltet.

Kunsthallene i Norge - Pressemelding om statsbudsjettet

KUNST FOR ALLE? KULTURDEPARTEMENTET NEDPRIORITERER DET FRIE FELTET

Kunstner på gjesteopphold: Jaanus Samma

Tallinn based artist Jaanus Samma (b. 1982) is currently visiting Tromsø Kunstforening as part of the Nordic-Baltic A-i-R artist in residency program.

NYHETSBREV

Hvis du ønsker å motta regelmessige nyhetsbrev kan du gjøre noe med det her:

Følg installeringen av Objet Perdu

Hvis du følger TKF (@tromsokunstforening) https://www.instagram.com/tromsokunstforening/ på instagram kan du se hvordan utstillingen tar form

Kunstnersamtale søndag 11. juni kl. 1300

Bli bedre kjent med verkene og kunstnerne som deltar på utstillingen On Adaptation. Varighet ca. en time. Flere av samtalene er på engelsk.

Åpning av utstilling fredag 9. juni kl 1900

Alle er <3-lig velkommen til åpningen av årets avgangsutstilling for Kunstakademiet MA-studenter. Utstillingen har fått tittelen «On Adaptation».

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.