hjem/homer

Half Hidden

27.06.2020 - 02.08.2020

Anne Haaning

Half Hidden av Anne Haaning

«Et tykt lag med hygge dekker over flere hundre år med kolonihistorie», sier fortellerstemmen i Anne Haaning’s installasjon Half Hidden – stemmen inngår i en rekke fragmenter og visuelle lag. Tematisk kretser installasjonen rundt en nedlagt kryolittgruve i det grønlandske tettstedet Ivittuut og skaper en ny kontekst for telegrammer, bilder og planer fra Rigsarkivet i Danmark samt materiale fra Ivittuut. Haaning er fascinert av glemte steder og strukturer som lever videre som minner og avleiringer av tid. Med dette utgangspunktet undersøker hun den teknologiske utviklingen og setter den i et bredt historisk perspektiv, som innbefatter ressursutvinning, gruvedrift og imperialisme.

Danmark utvant det sjeldne mineralet kryolitt på Grønland fra 1850-årene frem til 1986. Kryolitt spilte en revolusjonerende rolle i masseproduksjonen av aluminium og var avgjørende for skips- og flyindustrien under første og andre verdenskrig. Så viktig var mineralet at kryolittgruven på Grønland ble satt under amerikansk administrasjon etter den tyske invasjonen av Danmark i 1940. Denne historien har imidlertid blitt slettet fra danskenes nasjonale hukommelse og bevissthet. I dag står den oversvømte minen igjen som et sår i landskapet: Et enormt geografisk og symbolsk tomrom der en over hundre år lang historie skjuler seg under vannflaten.

Haaning bruker mange forskjellige medier i sin kunstneriske praksis og kombinerer skulpturelle, arkitektoniske og digitale strukturer med konseptuelle undersøkelser. Half Hidden inneholder både animasjon, filmklipp, rekonstruksjoner i 3D av det danske riksarkivet, filmopptak med polariseringseffekter, myter om steinånder som ble dokumentert av den danske polarforskeren Knud Rasmussen i 1923, samt brevveksling mellom Haaning og sjamanen Nakasuk.

Uten moralsk pekefinger retter Haaning oppmerksomheten vår mot en del av Danmark og Grønlands felles arv og den moderne teknologiens historie og konsekvensene av dens universelle utbredelse. Forbindelsene mellom ressursutvinning og koloniseringens underliggende ideologier belyses, og gruvens tomrom brukes som bilde på tomrommet vi kan oppleve i dialogen med og gjennom teknologi – deriblant den den kryolittbaserte teknologien.

Half Hidden tar oss med på et dykk ned i den oversvømte kryolittgruven og inviterer til refleksjon rundt mangelen på kunnskap og bevissthet om Grønland og dansk kolonihistorie i dagens Danmark. Dette er en viktig beretning om et sentralt kapittel i en historie som så altfor ofte er blitt oversett. Haanings verk åpner for nye perspektiver på vår felles historie og kulturarv, som er avgjørende for å forstå dagens situasjon. I en tid da hele verdens øyne er rettet mot Arktis, er Half Hidden’s tematikk i høyeste grad aktuell.

Anne Haaning har en MFA i billedkunst fra Goldsmiths, University of London og en mastergrad fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Utstillingen Half Hidden ved Tromsø Kunstforening er den avsluttende presentasjonen av hennes kunstneriske forskningsprosjekt ved Kunstakademiet i Tromsø i samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo. Haanings siste separatutstilling ved Den frie i København mottok en pris fra Statens kunstfond. Februar 2020 mottok hun et æreslegat fra Anne Marie Telmányis stiftelse. Haaning har en omfattende utstillingsvirksomhet, blant annet ved Jing'an Sculpture Park i Shanghai; The Jerwood Space og Whitechapel Gallery i London; den islandske biennalen Sequences Vll, CPH:DOX; Kurtzfilmtage Winterhur; Nottingham Contemporary; FACT i Liverpool og CCA, Glasgow International. Hun har også deltatt på Jerwood/Film and Video Umbrella Awards i 2014.

Takk til: Neil Bennun, Duncan Campbell, Jørgen Christensen, Sidsel Christensen, Ben Clement, Frederic Colette, Markus Degerman, Sebastian De La Cour, James Gormley, Hanne Hammer Stien, Hanna Horsberg Hansen, Toril Johannesen, Isambard Khroustaliov, Gudrun Krabbe, Karen Kramer, Kunstakademiet i Tromsø, Jørgen Lindø, Bjarne & Emil fra Arktisk Kommando, Grønnedal, Helen Nishijo, Solmund Nystabakk, Norwegian Artistic Research Programme, Adam Carsten Pedersen, Elizabeth Price, Alexander Rishaug, Gro Sarauw, Frank Sejersen, Arne Skaug Olsen, Berit Norbakken Solset, Mike Sperlinger, Lisa Torell, Statens Værksteder for Kunst, Nina Wakeford, Naja Blytmann Trondhjem og Juliane Zelwies.