Mørketidsutstillingen MUTE

02.12.2007 - 06.01.2007

MUTE er kuratert av Lina Selander og Marianne Zamecznik. Visjonen med prosjektet er å bidra til en positiv mørketidsopplevelse. Det er nettopp det at det er mørkt hele dagen som muliggjør denne utstillingen. Vi har gjort utvalgte vindusflater i byen om til "lerret" for filmvisning.

Publikum kan bevege seg fra visningssted til visningssted og ta del i en utendørs videokunst-opplevelse. Tittelen MUTE henspeiler på at verkene vises uten lyd. Filmene blir i stede akkompagnert av de til en hver tid eksisterende utelydene. Tittelen henspeiler også på årstiden vi befinner oss i, en tid da Tromsøs gater er dekket av store mengder snø, med sin lyddempende effekt.

In Theory (2 min 20 sek, loop, 2003) av Ann-Sofi Roxhage (Sverige) Et tekstverk beskriver kroppens fysiske tilstand under latter.

Dive (5 min, 2005) av Marcelo Krasilcic (Brasil/USA) En vakker ung mann stuper ut i et klar blått hav om igjen og igjen, til han nærmer seg utmattelse.

In Between (1 min 20 sek loop, 2006) av Lena Bergendahl (Sverige) I en drømmelik sekvens ser vi en hest som svømmer. Vi ser hestens bakben og hale filmet under vann.

Storm Sequence (8 min loop, 2000) av Shaun Gladwell
(Australia) Kunstneren selv står på en brygge i regnet og gjør old-school triks på skateboard.

The Disk of the Day (4 min loop, 1994) Seppo Renwall
(Finland) En naken mann løper rundt og rundt kameraets akse. I bakgrunnen ser vi trær og solskinn.

Max (60 min, 2006) av Eve K. Tremblay (Canada/Berlin) Her har kunstneren filmet en hyperaktiv gutt som danser og danser foran videokameraet til han er fullstendig utslitt.

Det finns ett ljus i vart hus (22 min loop, 2000) av Leif Elggren (Sverige) I et hjemlig miljø ser vi et stearinlys som sakte brenner ned.

Visningssteder:
Verdensteatret Kafé: Shaun Gladwell, STORM SEQUENCE