07.06.2024 – 08.07.2024

THIRST / AN ORCHIDELIRIUM TRILOGY FILM

av Kristina Normann i Kinobox

Hva handler det om?

Denne filmen kan sees på Kinobox. Kinobox kan finnes her i Tromsø.

Filmen Thirst er en post-human koreografi for fordrevne planter og maskiner. Tørsten etter luksus og overflod er kraften som driver det kapitalistiske maskineriet. Ømtålelige våtmarker i Estland dreneres for å utvinne torv og nabolagene rundt sitter igjen med tørre brønner og mangel på drikkevann. Millioner av tonn med estisk torv ender opp i enorme drivhus i Nederland hvor torv er en nødvendig komponent i jordsubstratet som phalaenopsis-orkidéer dyrkes i. Mens de masseproduserte orkidéene kan ses på som en patetisk etterligning av det som en gang var overklassens ekstravaganse, er de nå en forbruksvare som er tilgjengelig for nesten alle. Men kundene som kjøper de billige orkidéene har virkelig konsumert en luksusvare, om vi tar i betraktning de massive, usynlige ressursene som blir brukt under produksjonsprosessen.

Thirst er én episode av Kristina Normans filmtriologi, Orchidelirium, opprinnelig et bestillingsverk for den estiske paviljongen ved den 59. Veneziabiennalen. Verket byr på mangfoldige måter å reflektere over kolonialismens arvegods på. Den undersøker glemte sammenhenger mellom Øst-Europa og den globale sørlige halvkule, som postsosialistiske staters ofte ukomfortable gjenoppdagelse av sin egen kolonialistiske forhistorie. Med interesse for hvordan den kolonialistiske fortiden virker i samtiden, utforsker de tre filmene nykolonialismens mekanismer i en tidsalder preget av akselererende kriser, mens den samtidig hinter til muligheter for å yte motstand.

Denne filmen var en del av utstillingen Ned i myra: Dvale på Tromsø Kunstforening tidligere i år. Prosjektet Down in the Bog - Thinking with Peatlands vil fortsette med sitt andre kapittel Sporulation som presenteres hos EKKM (Estonian Contemporary Art Museum) i Tallinn fra 14.6 - 1.9.2024, for siden å vende tilbake til Tromsø med det tredje og dypeste laget. Det tre dagers symposiet Thinking with Peatlands vil informeres av og komponeres i dialog med de to forestående kapitlene. Noter datoen: 27.-29. September 2024, og følg med for mer informasjon!

Kristina Norman (f. 1979, bor og arbeider i Tallinn) er en interdisiplinær kunstner som arbeider med videoinstallasjoner, skulpturer, prosjekter i byrom, så vel som dokumentarer og performance. I 2009 representerte hun Estland under den 53. Veneziabiennalen med prosjektet After-War. Prosjektet var en studie av konflikten rundt flyttingen av et sovjet-monument i Tallinn og Normans offentlige intervensjon på stedet der dette monumentet tidligere hadde stått ble ett av de mest debatterte kunstverkene i det igjen selvstendige Estland. I 2022 representerte Norman Estland ved den 59. Veneziabiennalen med den økokritiske utstillingen Orchidelirium. An Appetite For Abundance, en duo-utstilling med Bita Razavi, kuratert av Corina Apostol. Normans eksperimentelle filmtriologi, et bestillingsverk for den estiske paviljongen, byr på flerfoldige måter å reflektere over kolonialismens arvegodt fra et spesifikt Østeuropeisk perspektiv.

Kristina Norman